Musikindustrin i förändring

Det går inte en enda dag utan musik. Musik är något otroligt stort i alla människors liv. I takt med digitaliseringen och nya entreprenörer banas även en ny väg för den globala musikindustrin. 

1028933-printMusiken fyller en otroligt stor plats i våra liv. Det märker man kanske inte när man dagligen och ständigt lyssnar på musik, utan kanske när man inte hör musik längre. Det är då man blir varse om den vikt som musik har. För visst påverkar den något enormt? Förr rev man ut affischer på pop-band eller printade ut, nu kan man köpa canvas online där man väljer motivet själv på sin favoritartist. Frågan är om man i framtiden kommer att handla canvas och sätta upp affischer på produktionsbolagens logor, detta då de får en allt större del av våra liv. En affisch med Spotify kanske snart kommer att pryda unga människors hem. Vad som kommer att ske är att musikindustrin kommer att förändras, och enligt en artikel från Internetworld kommer det vara svenska entreprenörer som förändrar den globala industrin.

Internet kan inte stoppas

En man som fått mycket uppmärksamhet den senaste tiden är David M. Davies vars syn på internet och det digitala inte har några gränser.

“Nätet har varit en sådan positiv kraft i världen, har omvandlat så många branscher och förbinder så många människor – och det har skett på otroligt kort tid. Men det är klart att det finns en hel del oro för vad tekniken för med sig och på vilka sätt den förändrar våra liv – det har vi ju sett inom såväl film, musik, konst som journalistik. Filmer som “Her”, tv-serier som “Black Mirror”, samhällsdebatter om övervakningsfrågor och de drönare vi kan se uppe i luften på många ställen – allt det ingår i den här konversationen.”

När det digitala mer tar över skapar det större förutsättningar för människor att mötas och uppnå sina potential. Ska vi hålla oss till musiken skriver Breakit att streaming kommer att ta över:

Enligt Ifpi stod digitala intäkter för 88 procent av musikförsäljningen under första halvan av 2015. Majoriteten av de digitala intäkterna, 83,9 procent, kommer i sin tur från musik som strömmas via tjänster som Spotify.

På frågan hur musiken kommer att se ut i framtiden är det ingen som vet, mer än att vi människor kommer att behöva den lika mycket som vi behöver den nu.